WYMIANA MIĘDZYNARODOWA – KIERUNEK BAWARIA

W niedzielę, 28 maja grupa dwudziestu jeden uczniów wraz z opiekunami wyruszyła w drogę do Türkheim. Była to druga „część” wymiany, jesienią gościliśmy grupę z Niemiec w naszych domach.

Wyjechaliśmy z Gostynia autobusem, o godzinie 6:30 rano, a na miejsce dotarliśmy po 16 godzinach. Drogę utrudniały nam liczne korki. W Türkheim czekali na nas nasi niemieccy koledzy wraz ze swoimi rodzinami. Po krótkim przywitaniu udaliśmy się do domów, aby następnego dnia rozpocząć naszą przygodę.

Pierwszego dnia zostaliśmy bardzo miło powitani przez burmistrza Türkheim oraz dyrektora gimnazjum. Wysłuchaliśmy również krótkiego koncertu szkolnej orkiestry. Następnie zapoznaliśmy się z budynkiem szkoły oraz miastem poprzez swego rodzaju grę miejską. W stołówce zjedliśmy posiłek, po którym autobusem udaliśmy się do Bad Wörishofen. W parku zdrojowym przeszliśmy, na boso, ścieżkę zdrowia, a później pieszo udaliśmy się na odkryty basen, gdzie czas spędziliśmy na zabawie i relaksie.

Kolejnego dnia wraz z naszymi niemieckimi partnerami udaliśmy się na ich lekcje, aby zobaczyć, jak wyglądają one u naszego zachodniego sąsiada. Później przebraliśmy się w stroje sportowe, aby wspólnie pograć w siatkówkę, koszykówkę czy piłkę nożną. Następnie polscy uczniowie pojechali do Mindelheim. Po obiedzie udaliśmy się do sali posiedzeń starostwa powiatu Unterallgäu, gdzie zostaliśmy powitani przez starostę. Z krótkiej prezentacji dowiedzieliśmy się, jak funkcjonuje tamtejszy powiat. Po zakończeniu wizyty zrobiliśmy sobie grupowe zdjęcie przed budynkiem starostwa oraz otrzymaliśmy drobne upominki. Po wizycie w starostwie wraz z niemieckimi uczniami udaliśmy się do Skyline-Parku. Czekały tam na nas liczne ekstremalne atrakcje, z których bardzo chętnie korzystaliśmy.

W środę udaliśmy się na wycieczkę autokarową. Po półtorej godziny jazdy dojechaliśmy w Alpy. Pieszo, wspinając się na górę, dotarliśmy na pomost widokowy, z którego mogliśmy podziwiać przepiękny zamek Neuschwanstein oraz krajobraz roztaczający się na okoliczne miasteczko. W zamku otrzymaliśmy audio przewodniki, z których dowiedzieliśmy się wiele informacji na temat historii zamku oraz jego wnętrza. Przeszliśmy również trasę wiodącą wśród koron drzew-Baumkronenweg Ziegelwies. Następnie udaliśmy się do historycznego Starego Miasta Füssen. Po powrocie do domów mieliśmy chwilę czasu na odpoczynek, a potem wszyscy razem udaliśmy się do szkoły na ognisko, przy którym żartowaliśmy, śpiewaliśmy i wspólnie się bawiliśmy.

Czwartego dnia wymiany wyruszyliśmy w podróż do Monachium. Na miejscu czekali już  przewodnicy, którzy oprowadzili nas po bardziej młodzieżowej części miasta, zobaczyliśmy miejsca, w których młodzi ludzie ćwiczą malowanie graffiti oraz pływają na deskach surfingowych. W Ogrodzie Angielskim mieliśmy czas na zjedzenie posiłku, a później udaliśmy się na spacer po mieście.

W piątek wyruszyliśmy w podróż powrotną. Było nam bardzo przykro, że musimy już wracać, ponieważ bardzo dobrze bawiliśmy się z naszymi niemieckimi przyjaciółmi.

Każdy z nas zapamięta tę wymianę jako bardzo miłe oraz ciekawe doświadczenie. Podczas pobytu  w Türkheim mogliśmy ćwiczyć posługiwanie się językiem obcym. Prawdą jest, że dla młodzieży nie istnieje coś takiego jak „bariera językowa” i zawsze znajdą sposób, aby się porozumieć. Bardzo serdecznie zachęcamy wszystkich do udziału w takich wymianach.

Marta i Zuzanna, klasa II d

Organizatorzy wymiany i uczniowie bardzo dziękują za pomoc w realizacji projektu rodzicom, Starostwu Powiatowemu i Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży.