DWA OGÓLNOPOLSKIE FESTIWALE, DWIE WAŻNE NAGRODY I OGROM WZRUSZEŃ

Maciej Jańczak

              Teatr MPF na przestrzeni lat wypracował swoją własną markę, która łączy w sobie niekonwencjonalne formy sceniczne, często z pogranicza sztuk performatywnych, wraz ze szczególną wrażliwością artystyczną. Grupę charakteryzuje potrzeba poruszania tematów trudnych i nierzadko niewygodnych, skutkująca w przeszłości krytycznym odbiorem, co jednak nie wpłynęło na unikatową tożsamość Teatru. Zespół staje się rozpoznawalny nie tylko w rejonie Gostynia, ale także w wielu innych częściach Polski, o czym świadczą wielokrotne pokazy na festiwalach teatralnych, m.in.                  w Bolesławcu na Dolnym Śląsku, czy w Brodnicy na Kujawach.

             W piątek 17 maja 2024 roku Teatr MPF zaprezentował Spełnienie Wiedźmy w reżyserii Eweliny Mendyki na I. Ogólnopolskim Spotkaniu Młodego Teatru WUCHTA, dzieląc scenę z zespołami z Poznania, Warszawy, Zgierza, Lublina oraz Wilna. Spektakl, który swoją premierę odbył w 2023 roku, jest artystyczną kreacją inspirowaną spojrzeniem na świat i kulturę współczesną, stanowiącą próbę odkrycia istoty kobiecości oraz źródła kobiecej siły. Co istotne – Spełnienie Wiedźmy powstało w efekcie grupowych rozmów na temat kobiet otaczających przestrzeń prywatną aktorów, warsztatowych improwizacji oraz tekstów z dramatu Sarah Kane Łaknąć i poezji Tadeusza Różewicza, z którymi MPF związany jest emocjonalnie od lat. W spektaklu użyto również ścieżki dźwiękowej z filmu Don’t Worry Darling, skomponowanej przez Johna Powella, która w połączeniu z minimalistyczną scenografią wytwarza aurę eteryczności i tajemnicy.

           Tygodnie prób nad Spełnieniem… zostały po raz kolejny docenione przez festiwalową publiczność. Po skończonym spektaklu Teatr MPF otrzymał trzykrotnie brawa na stojąco, natomiast w kuluarach poznańskiego Teatru Ósmego Dnia, w którym odbywał się festiwal, widzowie jak również eksperci teatralni WUCHTY nie kryli swego zachwytu nad obejrzanym widowiskiem. W recenzji opublikowanej na oficjalnym profilu festiwalu czytamy:

Wiedźmy kojarzone są z reguły jako istoty z silnym charakterem, ale także jako istoty podłe i prowadzące do zguby. A wiedźma – to przecież kobieta, prawda? Więc czy kobieta ma być kojarzona pejoratywnie? Czy kobieta, która próbuje odkrywać siebie w niesprzyjającym świecie jest czymś złym? Czy poszczególne figury kobiet wpływają na życie emocjonalne mężczyzny? Te pytania pojawiły się w mojej głowie podczas oglądania spektaklu “Spełnienie Wiedźmy” grupy teatralnej MPF z Gostynia. Bezbłędne operowanie symbolami, synchronizacja, ruch, elementy satyry, wybrzmiewające mocno szczerość i nadzieja – to tylko niektóre z określeń, jakimi można opisać ten spektakl. Wiedźma i kobiecość – słowa przez wieki łączone jedno z drugim jako coś zakazanego, przez wieki demonizowane i tłamszone. Pomimo nastania innych, nowych czasów, słowa słyszane przez ich babki i prababki, pozostają wpisane w doświadczenie bohaterek. W odróżnieniu jednak do swoich przodkiń kobiety w spektaklu przez cały czas mierzą się z problemem, który stworzyło im współczesne społeczeństwo – brakiem samoakceptacji. Próbują pokochać w sobie kobiety, jakimi są. – pisze Małgorzata Podlodowska, źródło: instagram.com

Jury młodzieżowe, w skład którego wchodzili m.in. członkowie Akademii Sztuk Scenicznych PAPA w Poznaniu oraz aktorzy Teatru Ósmego Dnia, przyznało Teatrowi MPF specjalne wyróżnienie za spektakl Spełnienie Wiedźmy, potwierdzając tym samym wyjątkowość zaprezentowanej historii.

                 Równolegle do poznańskiej WUCHTY – stosunkowo niedaleko, bo w Środzie Wielkopolskiej – odbywała się Teatralna Majówka 2024, na której MPF Konkret zaprezentował swój nowy, tegoroczny spektakl. SekRety pochylają się nad istotą przyjaźni, zazdrości, naiwności i niedojrzałością są również próbą dotarcia do źródeł istoty człowieka, pytanie o wywołującą zawstydzenie cząstkę zła, która czasem nieuświadomiona kieruje ku błędom i prowadzi do tragedii. Była to trzecia prezentacja spektaklu, zaraz po ogólnopolskim festiwalu w Bolesławcu oraz całkowicie wyprzedanemu występowi w dużej sali Gminnego Ośrodka Kultury w Piaskach. Nowa i eksperymentalna forma teatralna, z która zmierzyły się aktorki okazała się bezsprzecznym sukcesem. Jednogłośną decyzją jury spektakl SekRety został nagrodzony Grand Prix X Teatralnej Majówki w Środzie Wielkopolskiej. Warto przypomnieć, że tę samą nagrodę Teatr MPF zdobył w 2022 roku za spektakl ZanikaNie, który powstał w ramach dyplomu reżyserskiego Eweliny Mendyki na Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu.

W czasie trwającego dziesięciolecia Teatru MPF, obecni i „dochodzący” członkowie zespołu wraz z ekipą techniczną mają szczególne powody do radości. Wszystko wskazuje na to, że była to dopiero pierwsza, początkowa dekada działalności, która prawdopodobnie w kolejnych latach zaowocuje jeszcze większymi sukcesami – choć tak naprawdę jedynym celem MPF-u jest poruszanie emocji w drugim człowieku.

Krzysztof Marcinkowski

Skip to content